Bogstavbogen er en lydligt baseret bogstavgennemgang med fokus på en effektiv syntetisk lydmetode, der lærer eleverne at læse og skrive ud fra sammenhængen mellem bogstav og lyd. Bogstavbogen er opbygget med en fast struktur, der sikrer den nødvendige grundighed og kontinuitet i arbejdet med de enkelte bogstaver.
De enkelte bogstaver gennemarbejdes, så eleverne udvikler deres funktionelle bogstavkendskab. Der arbejdes med to fokusbogstaver om ugen, og de tidligere fokusbogstaver inddrages i det videre arbejde, så elevernes samlede bogstavkendskab indgår i de efterfølgende aktiviteter. I den systematiske bogstavgennemgang indgår en introduktion til de mest almindelige betingede udtaler såsom svagtryks-e, blødt d og vokalisk r. Fra uge 6 indgår der små læsetekster og daglige læsetræningsaktiviteter med fokus på læsning og stavning af lydrette ord. Dagens læse- og staveaktiviteter bygger på ord med allerede gennemgåede bogstaver.
Det overordnede mål i Bogstavbogen er, at eleverne tilegner sig en sikker lydligt baseret læse- og stavestrategi. Samtidig styrkes elevens sproglige bevidsthed gennem daglige sproglige aktiviteter med et særligt fokus.
Skemaet nedenfor angiver rækkefølgen af bogstavernes præsentation og de faglige mål for hver uge.
Uge |
Fokusbogstaver |
Fokus i ugens sproglige arbejde |
1 |
s – m |
Basalt lydarbejde (rim, forlyd, udlyd) Lydlig analyse og syntese (tag lyd væk/sæt lyd på) Teksttype (bogstavskilte og symboler) |
2 |
i – l |
Morfologi (sammensatte ord) Lydlæsning af ord med kendte bogstaver Positionsanalyse (forlyd og udlyd) |
3 |
u – b |
Morfologi (forstavelsen u-) Skelneøvelse (find og erstat vokalen) 2 konsonanter i forlyd |
4 |
e – n |
Ordkendskab (boldspil, familie) Vokaler og konsonanter Svagtryksvokal (2-stavelsesord med -e til sidst) |
5 |
a – d |
Ordkendskab (atletik) Teksttype (avis) 2 bogstaver først og sidst (KV + VK) |
6 |
å – t |
Lydlæsning (ord på 2 og 3 bogstaver) Talemåder Bogstavleg (t-historie + Kejseren af Kina) |
7 |
o – k – x |
Ordleg (Domino + Jeg kom over grænsen + Kims leg) Kultur (andre alfabeter og skrifter) Teksttype (abc-vers) |
8 |
y – r – z |
Ordkendskab (vejr, rejse) Konsonantklynger Læseøvelse (find ord i teksten) |
9 |
p – c – f |
Teksttype (tegneserie med lydord) Ordkendskab (cirkus) Forkortelser |
10 |
g – æ – q |
Morfologi (orddannelse) Læseøvelse (find spørgsmålstegn i teksten) Ordleg (Æsel + Musikquiz) |
11 |
ø – v – w |
Kultur (dialekt og slang) Blødt d Historiefortælling med billedstøtte |
12 |
j – h |
Ordleg (Ja, nej, ved ikke + Bogstavjagt + Lykkehjulet) Kultur (tiltaleformer) |
Sideløbende med arbejdet i Bogstavbogen kan eleverne træne deres håndskrift i Skrivebogen.
I målskemaet er udvalgte læse- og opgaveaktiviteter nedbrudt til konkrete læringsmål.