I Røveri i Ålby Bank møder vi tegneseriefiguren og superhelten Katmand. Emil køber det nye Katmand-blad og falder i staver foran kiosken. Pludselig bliver han vidne til et røveri i Ålby Bank, og sammen med Katmand forsøger han at fange røverne. Eller gør han?
Historien indeholder 1713 ord.
I Røveri i Ålby Bank introduceres følgende sproglige temaer:
- Beskrivelser
- Synonymer
- Direkte tale
I Arbejdsbogen side 60-71 arbejder eleverne med opgaver, der understøtter deres læseforståelse og historiens sproglige arbejde.
Til historien hører tre frilæsningsbøger fra Fri læsning 1 samt kopiark med opgaver til hver bog:
- Den store diamant
- Katmand i fængsel
- Kat-søen
Forslag til litteraturarbejde:
- Tegneserier
- Samspil mellem billede og tekst
Sideløbende med at klassen arbejder med Røveri i Ålby Bank, er det en god idé at læse om røvere, helte og heltedrømme, fx:
- Svendman af Kim Fupz Aakeson.
Katmand er en superhelt, og derfor er det oplagt at arbejde med andre superhelte i animationsfilm og tegneseriehæfter, fx Anders And, Superman, Batman, Spiderman osv. Tal med eleverne om, hvordan tekst og billede spiller sammen i en tegneserie i forhold til i en billedbog, og lad eleverne udforske tegneserieuniverset ved at skabe deres egen superhelt og lave deres egen tegneserie.
LÆS SELV
Læs Kat-søen fra Fri læsning 1, og sammenlign Katmands evner, kræfter og udstyr med styrkerne fra Supermule og andre superhelte.
I målskemaet er udvalgte læse- og opgaveaktiviteter nedbrudt til konkrete læringsmål.